Japans onderzoek groene thee
‘Groene thee verkleint kans op sterfte door hart- en vaatziekten’, zo concluderen Japanse onderzoekers in het medische tijdschrift Journal of the American Medical Association. Hart- en vaatziekten zijn complexe aandoeningen waarbij veel factoren een rol spelen. Volgens het Voedingscentrum levert dit onderzoek geen onomstotelijk bewijs, maar wel interessante aanwijzingen voor nader onderzoek. Ook al blijkt dat (groene) thee geen wondermiddel is, blijft de drank, zonder suiker, een goede dorstlesser.
Het nieuwe onderzoek is een zogenaamde prospectieve cohortstudie uit Japan waarin ca 40.000 ogenschijnlijk gezonde personen tussen de 40 en 80 jaar 11 jaar lang zijn gevolgd. Bij de groep die groene thee dronk, overleden tijdens de studie 10% minder mensen dan in de groep die dit niet deed. Er was geen verschil in overlijden door kanker. Van de mensen die overleden, stierf echter ook 10% minder aan hart- en vaatziekten dan de niet-theedrinkers. Dit effect was het sterkst voor de vrouwen. Het effect werd niet gevonden voor zwarte en voor oolong thee. Dit soort, zogenaamde prospectieve cohortstudies, leveren interessante aanwijzingen op, maar geen bewijs over een oorzakelijk verband. Dit komt omdat veel factoren een rol spelen. Onderzoekers corrigeren wel als het gaat om invloeden als hoge bloeddruk etcetera, maar het blijft onmogelijk om het effect onomstotelijk te bewijzen.
Verschil groene en zwarte thee
Bioactieve stoffen zoals polyfenolen in groene thee zouden een rol kunnen spelen bij het positieve effect, maar zeker is dat nog niet. Groene en zwarte thee worden bereid uit dezelfde plant Camellia sinensis. Groene thee wordt gemaakt door drogen en stomen van de ‘versgeplukte’ theebladeren. Zwarte thee wordt gemaakt door een proces dat vaak als fermentatie wordt aangeduid. Hierdoor ontstaan verschillen in de polyfenolen (flavonoiden) samenstelling. Of deze verschillen van betekenis zijn voor de gezondheid is nog steeds onderwerp van wetenschappelijk onderzoek. Ook de nieuwe studie levert daarvoor geen doorslaggevend bewijs. Andere factoren kunnen ook een rol hebben gespeeld bij de uitkomst van dit onderzoek. Feit blijft dat thee een caloriearme, prima dorstlesser is. Daarbij maakt de kleur of soort niet uit.
Bron: Voedingscentrum
| < Vorige | Volgende > |
|---|



